@techreport{oai:kindai.repo.nii.ac.jp:00018146, author = {矢野, 智昭 and 五福, 明夫 and 笠島, 永吉 and 芦田, 極}, month = {}, note = {研究成果の概要(和文):多面体幾何学にもとづいて球面モータの制御理論を構築し、一般的な電機機械システムの設計・解析・制御理論に展開した。トルクや材料特性をスカラー量としているモータの設計・解析・制御理論3次元ベクトル空間に拡張した。球面センサ、球面支持機構、球面減速機を多面体幾何学にもとづいて設計・試作し、球面アクチュエータと組み合わせて球面駆動システムを構築し、基礎実験により理論を検証した。球面駆動システム評価装置を用いて球面駆動システムの駆動特性を測定し、回転ベクトルの次元縮退現象など平面の1次元減速機では考えられなかった新しい現象を発見した。 研究成果の概要(英文):A spherical motor control theory is developed based on the polyhedron geometry. And extend the theory to the design, analysis, and control theory of the conventional electromechanical systems. Extend the conventional motor design, analysis, and control theory which handles the torque and material characteristics as the scalar quantity into the three dimensional vector space. Based on the polyhedron geometry, spherical posture sensor, spherical rotor support mechanism, and spherical speed reducer are designed and developed. A spherical drive system is developed and the developed control theories are demonstrated by the basic experiments. Developed spherical drive system performances are tested by the developed spherical drive system test bed. A novel phenomenon, for example, motion vector degeneration is observed, which is not observed through the test of one degree-of-freedom speed reducer., 研究種目:基盤研究(A); 研究期間:2012~2015; 課題番号:24246032; 研究分野:アクチュエータ工学; 科研費の分科・細目:, application/pdf}, title = {多面体幾何学にもとづく球面駆動システムの研究}, year = {2016}, yomi = {ヤノ, トモアキ and ゴフク, アキオ and カサシマ, ナガヨシ and アシダ, キワム} }