@techreport{oai:kindai.repo.nii.ac.jp:00018058, author = {中谷, 常二 and 井戸田, 博樹 and William, Sodeman and Lindsey, Gibson}, month = {}, note = {研究成果の概要(和文):本研究は倫理学と経済学の視点から、ソーシャルメディアに付随する問題を解消する対策を具体的に検討した。この目的のために、日本企業のソーシャルメディアの利活用について定量的分析を行った。その結果、ソーシャルメディアに関わる問題を解く鍵のひとつが、技術哲学と社会構成主義の考え方であることが明らかになった。また、ソーシャルメディアの円滑な利用には、いくらかの規制を改めることも必要であることが検証された。 研究成果の概要(英文):One of the main purposes of this research is to examine ethical challenges related to social media from a perspective of ethics and economics. For this purpose, we quantitatively analyzed the usage of social media in Japanese companies. One of key factors found to solve the ethical issues in social media is the idea of technological philosophy and social constructivism. We also found it necessary to improve some kinds of regulations in order that social media were able to be skillfully used., 研究種目:基盤研究(C); 研究期間:2013~2015; 課題番号:25380491; 研究分野:企業倫理; 科研費の分科・細目:, application/pdf}, title = {ソーシャルメディアの企業倫理としての課題と対策}, year = {2016}, yomi = {ナカヤ, ジョウジ and イトダ, ヒロキ} }