@techreport{oai:kindai.repo.nii.ac.jp:00018043, author = {大対, 香奈子}, month = {}, note = {研究成果の概要(和文): 本研究では,小学校入学に伴う適応に関わる要因を明らかにすることを目的として,2つの研究を行った。研究1では,児童個人に適応に必要とされるスキルを獲得させるSSTを実施し,集団活動への適応が促進されるかを検討した。その結果,スキルの獲得は確認されたが,集団活動でそのスキルが発揮されるにまでは至らなかった。次に研究2では,幼稚園・小学校で支援の対象となる問題行動,問題行動が起こる状況,問題行動の機能,問題行動への対応について調べ,幼稚園と小学校での違いを検討した。その結果,問題行動の特徴は幼稚園と小学校で共通していたが,それに関わる環境要因には違いが見られた。 研究成果の概要(英文): The purpose of this research was to examine factors which effect school adjustment for first-grade students, and two studies were conducted. In study 1, SST was implemented for first-graders with developmental dissabilities, and I investigated thier skill acquisition and its effect to promote participation in group activities. The result demonstrated that students' social skills were improved, however there were little change in participation in activities. In study 2, both in preschool and elementary school, I examined types of problem behaviors, antecedents of problem behaviors, functions of problem behaviors, and how they were mannaged. I found that types of problem behaviors resembled, but environmental factors related to problem behaviors such as antecedents and the way they were managed differed in between preschool and elementary school., 研究種目:若手研究(B); 研究期間:2012~2015; 課題番号:24730609; 研究分野:応用行動分析; 科研費の分科・細目:, application/pdf}, title = {小学校入学に伴う子どもの学校適応についてのアセスメント研究}, year = {2016}, yomi = {オオツイ, カナコ} }