ログイン
言語:

WEKO3

  • トップ
  • ランキング
To
lat lon distance
To

Field does not validate



インデックスリンク

インデックスツリー

メールアドレスを入力してください。

WEKO

One fine body…

WEKO

One fine body…

アイテム

  1. Public
  2. 科学研究費助成事業研究成果報告書
  3. 2013年度
  4. (独)日本学術振興会

音声に特化したリスニングテスト・教材の開発

https://kindai.repo.nii.ac.jp/records/13930
https://kindai.repo.nii.ac.jp/records/13930
a72e3721-3cbe-427e-89a5-522d6b849d53
名前 / ファイル ライセンス アクション
KAKEN_22520637seika.pdf KAKEN_22520637seika.pdf (333.2 kB)
Item type 研究報告書 / Research Paper(1)
公開日 2014-09-29
タイトル
タイトル 音声に特化したリスニングテスト・教材の開発
その他(別言語等)のタイトル
その他のタイトル An attempt to develop a listening test and teaching materials focusing on phonetic aspects
著者 菅井, 康祐

× 菅井, 康祐

菅井, 康祐

ja-Kana スガイ, コウスケ

Search repository
神崎, 和男

× 神崎, 和男

神崎, 和男

ja-Kana カンザキ, カズオ

Search repository
山根, 繁

× 山根, 繁

山根, 繁

ja-Kana ヤマネ, シゲル

Search repository
言語
言語 jpn
キーワード
主題 英語, テスト, 音声学, 知覚
資源タイプ
資源タイプ識別子 http://purl.org/coar/resource_type/c_18ws
資源タイプ research report
著者(英)
言語 en
値 SUGAI, Kosuke
著者(英)
言語 en
値 KANZAKI, Kazuo
著者(英)
言語 en
値 YAMANE, Shigeru
著者 所属
値 近畿大学経済学部; 准教授
著者 所属
値 大阪電気通信大学総合情報学部; 教授
著者 所属
値 関西大学外国語学部; 教授
著者 役割
値 研究代表者
著者 役割
値 研究分担者
著者 役割
値 研究分担者
著者 外部リンク
関連名称 https://kaken.nii.ac.jp/d/r/90454636.ja.html
著者 外部リンク
関連名称 http://kaken.nii.ac.jp/d/r/60123387.ja.html
著者 外部リンク
関連名称 http://kaken.nii.ac.jp/d/r/60132388.ja.html
版
出版タイプ VoR
出版タイプResource http://purl.org/coar/version/c_970fb48d4fbd8a85
出版者 名前
出版者 近畿大学
書誌情報 科学研究費助成事業研究成果報告書 (2013. )

p. 1-4, 発行日 2013-01-01
抄録
内容記述タイプ Abstract
内容記述 研究成果の概要(和文): 音声学的な知覚・認識能力を適切に判別するテストを作成するための基礎調査として, 従来型のリスニングテストがこれらの能力をどの程度予測するのか調査を行った. 1つ目のディクテーション・インタヴュー課題では従来型のリスニングテストで同程度の習熟度と判定された学習者間では, ある程度の傾向は見られるものの異なる特性も見られた. 単音節語の語頭の子音のみを入れ替えたミニマルペア識別課題では, 正答率についてはそれほど大きな差は見られないものの, 反応時間においては学習者間・課題問に大きな差が見られた. これらの結果により従来型のリスニングテストは子音の識別能力を弁別できないことが明らかになった. 研究成果の概要(英文): The purpose of our project is to make an English listening test which can precisely predict the learner's phoneme perception skills. To attain this goal we conducted a preliminary research to see how existing listening tests can predict this ability of the learner's. Through the dictation test and interview to the learners, it was found that the learners who are regarded to have the same level of listening comprehension ability differ in their overall and individual consonant perception skills. The result of a minimal pair test of English initial consonants of mono—syllabic words shows that percentage of correct answers didn't differ much, but reaction time for answering each question differ a lot between the learners and between the test items. From these results it is clear that the existing listening tests can not predict the learner's consonant perception skills. Based on the findings we obtained through a series of studies, we plan to produce a reliable listening test.
内容記述
内容記述タイプ Other
内容記述 研究種目:基盤研究(C); 研究期間:2010~2013; 課題番号:22520637; 研究分野:言語学; 科研費の分科・細目:外国語教育
資源タイプ
内容記述タイプ Other
内容記述 Research Paper
フォーマット
内容記述タイプ Other
内容記述 application/pdf
戻る
0
views
See details
Views

Versions

Ver.1 2023-06-20 23:07:25.539926
Show All versions

Share

Mendeley Twitter Facebook Print Addthis

Cite as

エクスポート

OAI-PMH
  • OAI-PMH JPCOAR 2.0
  • OAI-PMH JPCOAR 1.0
  • OAI-PMH DublinCore
  • OAI-PMH DDI
Other Formats
  • JSON
  • BIBTEX

Confirm


Powered by WEKO3


Powered by WEKO3