WEKO3
アイテム
音声に特化したリスニングテスト・教材の開発
https://kindai.repo.nii.ac.jp/records/13930
https://kindai.repo.nii.ac.jp/records/13930a72e3721-3cbe-427e-89a5-522d6b849d53
名前 / ファイル | ライセンス | アクション |
---|---|---|
![]() |
|
Item type | 研究報告書 / Research Paper(1) | |||||||||||||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
公開日 | 2014-09-29 | |||||||||||||||||
タイトル | ||||||||||||||||||
タイトル | 音声に特化したリスニングテスト・教材の開発 | |||||||||||||||||
その他(別言語等)のタイトル | ||||||||||||||||||
その他のタイトル | An attempt to develop a listening test and teaching materials focusing on phonetic aspects | |||||||||||||||||
著者 |
菅井, 康祐
× 菅井, 康祐
× 神崎, 和男
× 山根, 繁
|
|||||||||||||||||
言語 | ||||||||||||||||||
言語 | jpn | |||||||||||||||||
キーワード | ||||||||||||||||||
主題 | 英語, テスト, 音声学, 知覚 | |||||||||||||||||
資源タイプ | ||||||||||||||||||
資源タイプ識別子 | http://purl.org/coar/resource_type/c_18ws | |||||||||||||||||
資源タイプ | research report | |||||||||||||||||
著者(英) | ||||||||||||||||||
言語 | en | |||||||||||||||||
値 | SUGAI, Kosuke | |||||||||||||||||
著者(英) | ||||||||||||||||||
言語 | en | |||||||||||||||||
値 | KANZAKI, Kazuo | |||||||||||||||||
著者(英) | ||||||||||||||||||
言語 | en | |||||||||||||||||
値 | YAMANE, Shigeru | |||||||||||||||||
著者 所属 | ||||||||||||||||||
値 | 近畿大学経済学部; 准教授 | |||||||||||||||||
著者 所属 | ||||||||||||||||||
値 | 大阪電気通信大学総合情報学部; 教授 | |||||||||||||||||
著者 所属 | ||||||||||||||||||
値 | 関西大学外国語学部; 教授 | |||||||||||||||||
著者 役割 | ||||||||||||||||||
値 | 研究代表者 | |||||||||||||||||
著者 役割 | ||||||||||||||||||
値 | 研究分担者 | |||||||||||||||||
著者 役割 | ||||||||||||||||||
値 | 研究分担者 | |||||||||||||||||
著者 外部リンク | ||||||||||||||||||
関連名称 | https://kaken.nii.ac.jp/d/r/90454636.ja.html | |||||||||||||||||
著者 外部リンク | ||||||||||||||||||
関連名称 | http://kaken.nii.ac.jp/d/r/60123387.ja.html | |||||||||||||||||
著者 外部リンク | ||||||||||||||||||
関連名称 | http://kaken.nii.ac.jp/d/r/60132388.ja.html | |||||||||||||||||
版 | ||||||||||||||||||
出版タイプ | VoR | |||||||||||||||||
出版タイプResource | http://purl.org/coar/version/c_970fb48d4fbd8a85 | |||||||||||||||||
出版者 名前 | ||||||||||||||||||
出版者 | 近畿大学 | |||||||||||||||||
書誌情報 |
科学研究費助成事業研究成果報告書 (2013. ) p. 1-4, 発行日 2013-01-01 |
|||||||||||||||||
抄録 | ||||||||||||||||||
内容記述タイプ | Abstract | |||||||||||||||||
内容記述 | 研究成果の概要(和文): 音声学的な知覚・認識能力を適切に判別するテストを作成するための基礎調査として, 従来型のリスニングテストがこれらの能力をどの程度予測するのか調査を行った. 1つ目のディクテーション・インタヴュー課題では従来型のリスニングテストで同程度の習熟度と判定された学習者間では, ある程度の傾向は見られるものの異なる特性も見られた. 単音節語の語頭の子音のみを入れ替えたミニマルペア識別課題では, 正答率についてはそれほど大きな差は見られないものの, 反応時間においては学習者間・課題問に大きな差が見られた. これらの結果により従来型のリスニングテストは子音の識別能力を弁別できないことが明らかになった. 研究成果の概要(英文): The purpose of our project is to make an English listening test which can precisely predict the learner's phoneme perception skills. To attain this goal we conducted a preliminary research to see how existing listening tests can predict this ability of the learner's. Through the dictation test and interview to the learners, it was found that the learners who are regarded to have the same level of listening comprehension ability differ in their overall and individual consonant perception skills. The result of a minimal pair test of English initial consonants of mono—syllabic words shows that percentage of correct answers didn't differ much, but reaction time for answering each question differ a lot between the learners and between the test items. From these results it is clear that the existing listening tests can not predict the learner's consonant perception skills. Based on the findings we obtained through a series of studies, we plan to produce a reliable listening test. | |||||||||||||||||
内容記述 | ||||||||||||||||||
内容記述タイプ | Other | |||||||||||||||||
内容記述 | 研究種目:基盤研究(C); 研究期間:2010~2013; 課題番号:22520637; 研究分野:言語学; 科研費の分科・細目:外国語教育 | |||||||||||||||||
資源タイプ | ||||||||||||||||||
内容記述タイプ | Other | |||||||||||||||||
内容記述 | Research Paper | |||||||||||||||||
フォーマット | ||||||||||||||||||
内容記述タイプ | Other | |||||||||||||||||
内容記述 | application/pdf |