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規制改革をめぐる交通政策論の系譜と展開
https://kindai.repo.nii.ac.jp/records/12170
https://kindai.repo.nii.ac.jp/records/12170c96e9b2a-e933-49b0-bc26-e78c5febacec
名前 / ファイル | ライセンス | アクション |
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Item type | ☆紀要論文 / Departmental Bulletin Paper(1) | |||||||||
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公開日 | 2014-02-07 | |||||||||
タイトル | ||||||||||
タイトル | 規制改革をめぐる交通政策論の系譜と展開 | |||||||||
言語 | ja | |||||||||
タイトル | ||||||||||
タイトル | A Genealogy of Transport Policy Development and Transport Deregulation Controversies | |||||||||
言語 | en | |||||||||
著者 |
斎藤, 峻彦
× 斎藤, 峻彦
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言語 | ||||||||||
言語 | jpn | |||||||||
キーワード | ||||||||||
主題 | 交通政策の構造変化, 自然独占型規制体系, 規制緩和, 鉄道の上下分離, 交通政策の地域化 | |||||||||
資源タイプ | ||||||||||
資源タイプ識別子 | http://purl.org/coar/resource_type/c_6501 | |||||||||
資源タイプ | departmental bulletin paper | |||||||||
アクセス権 | ||||||||||
アクセス権 | metadata only access | |||||||||
アクセス権URI | http://purl.org/coar/access_right/c_14cb | |||||||||
著者(英) | ||||||||||
言語 | en | |||||||||
値 | Saito, Takahiko | |||||||||
著者 所属 | ||||||||||
値 | 近畿大学経営学部; 教授 | |||||||||
著者所属(翻訳) | ||||||||||
値 | Kinki University | |||||||||
出版者 名前 | ||||||||||
出版者 | 近畿大学商経学会 | |||||||||
書誌情報 |
商経学叢 en : Shokei-gakuso: Journal of Business Studies 巻 51, 号 3, p. 61-83, 発行日 2005-03-01 |
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ISSN | ||||||||||
収録物識別子タイプ | ISSN | |||||||||
収録物識別子 | 04502825 | |||||||||
抄録 | ||||||||||
内容記述タイプ | Abstract | |||||||||
内容記述 | 【概要】現代の交通政策の最重要テーマは規制緩和であるが, それに伴って新たに必要となるのが競争原理によって解決できないさまざまな交通政策上の課題に対して合理的かつ効率性にすぐれた交通政策の新体系を整備することであり, 両者を合わせて規制改革と呼ぶ。 鉄道の上下分離, 交通政策の地域化,交通公企業の民営化などは規制改革の新しい局面を表し, かつて自然独占型規制政策によってカバーされてきた政策課題や交通調整政策が掲げた政策テーマにつよい関連性を有している。 規制改革をめぐる交通政策論を的確に理解するには産業化以降の交通政策の展開過程や規制政策をめぐる多様な議論の展開過程を総合的に把握することが必要である。 【Abstract】 Ever since transport deregulation has become the most pricipal purpose of transport policy among the economically advanced nations, the reasonable sharing of industrial and public responsibility has turned to be another important task for transport economic policy. Some examples such as separation policy of railway infrastructure from train operators and a huge movement towards the regionalization of transport policy and the privatization of transport industries are exemplifying newly developed policy fields of transport regulatory reforms. This article shows how transport deregulation or transport liberalisation nowadays are related to the historical evolution of transport economic policy and also to the past controversies over the pros and cons of transport deregulation or traditional transport regulation of natural monopoly type. |