WEKO3
アイテム
〈論文〉会計倫理教育の実態分析
https://kindai.repo.nii.ac.jp/records/12114
https://kindai.repo.nii.ac.jp/records/12114e0302a8a-74cd-4256-8aac-7bc0ac323643
名前 / ファイル | ライセンス | アクション |
---|---|---|
![]() |
|
Item type | ☆紀要論文 / Departmental Bulletin Paper(1) | |||||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
公開日 | 2013-12-03 | |||||||||
タイトル | ||||||||||
タイトル | 〈論文〉会計倫理教育の実態分析 | |||||||||
タイトル | ||||||||||
タイトル | 〈Articles〉A Survey of Accounting Ethics Education | |||||||||
言語 | en | |||||||||
著者 |
浦崎, 直浩
× 浦崎, 直浩
|
|||||||||
言語 | ||||||||||
言語 | jpn | |||||||||
キーワード | ||||||||||
主題 | 企業倫理, 経営倫理, 会計倫理, 情報倫理, 職業倫理 | |||||||||
資源タイプ | ||||||||||
資源タイプ識別子 | http://purl.org/coar/resource_type/c_6501 | |||||||||
資源タイプ | departmental bulletin paper | |||||||||
著者(英) | ||||||||||
言語 | en | |||||||||
値 | Urasaki, Naohiro | |||||||||
著者 所属 | ||||||||||
値 | 近畿大学経営学部; 教授 | |||||||||
著者所属(翻訳) | ||||||||||
値 | Kinki University | |||||||||
版 | ||||||||||
出版タイプ | VoR | |||||||||
出版タイプResource | http://purl.org/coar/version/c_970fb48d4fbd8a85 | |||||||||
出版者 名前 | ||||||||||
出版者 | 近畿大学商経学会 | |||||||||
書誌情報 |
商経学叢 en : Shokei - Gakuso The Journal of Business Administration and Marketing Strategy 巻 53, 号 1-2, p. 163-179, 発行日 2006-12-01 |
|||||||||
ISSN | ||||||||||
収録物識別子タイプ | ISSN | |||||||||
収録物識別子 | 04502825 | |||||||||
抄録 | ||||||||||
内容記述タイプ | Abstract | |||||||||
内容記述 | [概要]本稿は, 全国四系列教育会議から委託を受けて企画・実施した「倫理教育に関する調査」の結果に基づき会計倫理教育の現状を分析したものである。 調査結果によれば, 倫理関係の科目を開講しているのは, 学部では32.5%, そして大学院では25.3%であった。 開講されている科目については,企業倫理・経営倫理に関連する科目が高い比率で開講されている。 これに対して, 情報倫理に関連する科目は学部では40%の割合で開講されているのに対して, 大学院ではわずか5.8%である。 逆に, 職業倫理に関連する科目は, 学部では8.0%で開講されているのに対して, 大学院では52.9%が開講していた。 これらの調査結果の分析に基づいて, 今後の会計倫理教育の課題について検討した。 [Abstract]Purpose of this paper is to analyze current state of education of ethics concerning business, accounting, marketing, and information science among Japanese universities. I conducted a questionnaire survey on ethics education for 213 undergraduate and 192 graduate schools in March 2006. Return rates of those sample were 36.2% for undergraduate and 34.9% for graduate. Rates of universities that have courses of the related ethics were 32.5% for undergraduate and 25.3% for graduate. Business ethics course was the most popular among all courses surveyed. The rate was 64.0%. From the facts of some corporate scandals on business accounting, necessity of professional ethics course is increasing. But the results of the survey indicates small number universities that have courses of professional ethics. After analyzing the investigation, I discussed guidelines for education of accounting ethics. |
|||||||||
内容記述 | ||||||||||
内容記述タイプ | Other | |||||||||
内容記述 | [注記]会計学編 | |||||||||
フォーマット | ||||||||||
内容記述タイプ | Other | |||||||||
内容記述 | application/pdf |