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アイテム
小売業における新聞売り子問題―マルチエージェント・シミュレーション―
https://kindai.repo.nii.ac.jp/records/11844
https://kindai.repo.nii.ac.jp/records/11844c5eeefbf-22c4-47b4-9e44-e15fc54fbcd6
名前 / ファイル | ライセンス | アクション |
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Item type | ☆紀要論文 / Departmental Bulletin Paper(1) | |||||||||
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公開日 | 2013-01-07 | |||||||||
タイトル | ||||||||||
タイトル | 小売業における新聞売り子問題―マルチエージェント・シミュレーション― | |||||||||
タイトル | ||||||||||
タイトル | The Newsnendor Problem in Retailing ―Multi-Agent Simulation― | |||||||||
言語 | en | |||||||||
著者 |
三道, 弘明
× 三道, 弘明
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言語 | ||||||||||
言語 | jpn | |||||||||
キーワード | ||||||||||
主題 | 新聞売り子問題, 品切, 需要量, マルチエージェント・シミュレーション Newsvendor problem, shortage, amount of demand, multi-agent simulation |
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資源タイプ | ||||||||||
資源タイプ識別子 | http://purl.org/coar/resource_type/c_6501 | |||||||||
資源タイプ | departmental bulletin paper | |||||||||
著者(英) | ||||||||||
言語 | en | |||||||||
値 | Sando, Hiroaki | |||||||||
著者 所属 | ||||||||||
値 | 大阪大学大学院経済学研究科; 教授 | |||||||||
版 | ||||||||||
出版タイプ | VoR | |||||||||
出版タイプResource | http://purl.org/coar/version/c_970fb48d4fbd8a85 | |||||||||
出版者 名前 | ||||||||||
出版者 | 近畿大学商経学会 | |||||||||
書誌情報 |
商経学叢 en : Shokei-gakuso: Journal of Business Studies 巻 58, 号 3, p. 79-90, 発行日 2012-03-01 |
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ISSN | ||||||||||
収録物識別子タイプ | ISSN | |||||||||
収録物識別子 | 04502825 | |||||||||
抄録 | ||||||||||
内容記述タイプ | Abstract | |||||||||
内容記述 | [あらまし]本研究では, これまで数多くの数理モデルが提案されてきた新聞売り子問題において, 対象を小売業に絞った上で, 小売業に特有の問題点について考察する。これにより, 小売業においては品切費用の評価と真の需要量の測定が困難であることが明らかにする。次いで, 小売業に対するマルチエージェント・シミュレーションモデルを通して, 消費者が学習能力を有する場合,品切が需要量を減少させるが, 小売りが仕入れ量を動的に調整することで需要量の減少をある程度抑制できること示す。また小売りにとって, 需要量の減少を抑制するには, 仕入れ量を過剰気味にせざるを得ないことも明らかにする。 [Abstract] The present study discusses the newsvendor probolem by confining ourselves to that in retailing. Numerous mathematical models have, so far, been proposed for the general newsvendor problem. It is, however, clarified in this study that the opportunity cost involved in all the mathematical models is basically difficult to be evaluated in the real circumstances and that the actual amount of shortage is also difficult to be observed under the actual environment in retailing. From this point of view, this study also considers the essence of the newsvendor problem for retailing through multi-agent simulation. The simulation results show that the shortage of products tends to reduce their demand by customers who are capable of learning. At the same time, the results indicate the retailer can suppress the demand reduction to some extent by adaptively controling the amount of stock to purchase. It is also revealed that the retailer cannot but overstock the products with the view to suppressing the demande decrease. |
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内容記述 | ||||||||||
内容記述タイプ | Other | |||||||||
内容記述 | Sandoh, Hiroaki | |||||||||
フォーマット | ||||||||||
内容記述タイプ | Other | |||||||||
内容記述 | application/pdf |