WEKO3
アイテム
<論文>初級プログラミング教育における支援システムに関する研究--因果マップからJavaソースの自動生成について
https://kindai.repo.nii.ac.jp/records/11483
https://kindai.repo.nii.ac.jp/records/1148309ea77dd-88b5-4c4e-9fe4-99d814f15a72
名前 / ファイル | ライセンス | アクション |
---|---|---|
![]() |
|
Item type | ☆紀要論文 / Departmental Bulletin Paper(1) | |||||||||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
公開日 | 2011-07-30 | |||||||||||||
タイトル | ||||||||||||||
タイトル | <論文>初級プログラミング教育における支援システムに関する研究--因果マップからJavaソースの自動生成について | |||||||||||||
その他(別言語等)のタイトル | ||||||||||||||
その他のタイトル | Design and implementation of support system for beginner's programming education: Automatic generation of Java programming from Cause-Effect Map | |||||||||||||
著者 |
堀内, 幸造
× 堀内, 幸造
× 長田, 一興
|
|||||||||||||
言語 | ||||||||||||||
言語 | jpn | |||||||||||||
キーワード | ||||||||||||||
主題 | プログラムの自動生成, 知的CAI, 因果マップ, automatic generation of programs, intellectual CAI, Cause-Effect Map | |||||||||||||
資源タイプ | ||||||||||||||
資源タイプ識別子 | http://purl.org/coar/resource_type/c_6501 | |||||||||||||
資源タイプ | departmental bulletin paper | |||||||||||||
著者(英) | ||||||||||||||
言語 | en | |||||||||||||
値 | Horiuchi, Kozo | |||||||||||||
著者(英) | ||||||||||||||
言語 | en | |||||||||||||
値 | Osada, Kazuoki | |||||||||||||
著者 所属 | ||||||||||||||
値 | 近畿大学大学院産業技術研究科 電子情報工学専攻; 研究生 | |||||||||||||
著者 所属 | ||||||||||||||
値 | 近畿大学産業理工学部情報学科; 教授 | |||||||||||||
版 | ||||||||||||||
出版タイプ | NA | |||||||||||||
出版タイプResource | http://purl.org/coar/version/c_be7fb7dd8ff6fe43 | |||||||||||||
出版者 名前 | ||||||||||||||
出版者 | 近畿大学産業理工学部 | |||||||||||||
書誌情報 |
かやのもり:近畿大学産業理工学部研究報告 en : Reports of School of Humanity-Oriented Science and Engineering, Kinki University 号 11, p. 24-30, 発行日 2009-11-01 |
|||||||||||||
ISSN | ||||||||||||||
収録物識別子タイプ | ISSN | |||||||||||||
収録物識別子 | 13495801 | |||||||||||||
抄録 | ||||||||||||||
内容記述タイプ | Abstract | |||||||||||||
内容記述 | [Abstract] We aimed at the construction of the intellectual CAI system in the beginner's programming education and study about the definition of program specification. We expect it is mechanically decidable that students' programs are correct or not and which advices must be given when they are incorrect by comparing them to it. But it is insufficient if the specification is only comprised of the solution to realize our expectation. It must be associated with the common sense and knowledge to be used to build the program to give relevant advises. To express the common sense and knowledge in addition to the solution, we proposed a kind of design diagram combining the flow-chart and the data flow diagram, the Cause-Effect Map. Conventionally the flow-chart is drawn for human programmers to understand what and how to program and it is not directly machine-interpretable. By combining the data-flow diagram with it, the objects of each process can be explicitly expressed, but rigidness among the order of execution of processes still remains in the flow-chart. By contrast, processes in the Cause-Effect Map are loosely coupled by just specifying their start conditions and resulted state changes of data which reflect some common sense or knowledge. In this paper we fully explain both of them and consider an experimental software to generate a program from the Cause-Effect Map. | |||||||||||||
フォーマット | ||||||||||||||
内容記述タイプ | Other | |||||||||||||
内容記述 | application/pdf |