@article{oai:kindai.repo.nii.ac.jp:00011015, author = {大村, 雄史}, issue = {1}, journal = {生駒経済論叢, Ikoma Journal of Economics}, month = {Oct}, note = {[概要] 本論文においては, 経営科学(オペレーションズリサーチ: OR)の教育という視点から, 経済学部における経営科学の位置づけ, 及び, 経済学部において学生が経営科学を学ぶ意義について考察する。また, 経営科学(OR)の教育方法については, 各論としての各種モデルも重要であるが, さらに重要なのは総論としての「問題解決の方法に関する概念」である。 しかし, 概念に関する教育はあまりされていないのが実状である。 まず概念の理解がされていないと,各論だけでは「技法の教育」だけとなり, 実際の経営の場面で, 問題解決はできない。 つまり, 「技法」にない問題は解決できないことになるからである。 しかし, 総論としての「問題解決の方法に関する概念」だけでは逆に, 単なるお話となってしまい, 問題解決につながらない。 つまり, 総論が分かった上で, 各論の勉強が必要となる。     [Abstract] This paper deals with the significance of teaching Operations Research/Management Science (OR/MS) in the School of Economics and deals with the important contents of OR/MS education. The first important subject of OR/MS education is the concept of OR/MS, but this has been neglected by most of the universities in Japan. The concept of OR/MS involves how we should think when we encounter real problems that require solutions. The concept of OR/MS is important, since If we have no idea on the concept of OR/MS, it is impossible to solve problems effectively. The second important subject is various models of OR/MS. These subjects are taught in most universities in Japan. If OR/MS models are taught without the guiding concept of OR/MS, students recognize OR/MS as only an aggregation of techniques for solving various models. In this case, students cannot solve real problems beyond those that are described by the various models which were taught., application/pdf}, pages = {15--34}, title = {〈論文〉経済学部における経営科学の位置づけと概念教育}, volume = {1}, year = {2003}, yomi = {オオムラ, タケシ} }