@article{oai:kindai.repo.nii.ac.jp:00010902, author = {大村, 雄史}, issue = {2}, journal = {生駒経済論叢, Ikoma Journal of Economics}, month = {Nov}, note = {[概要] 大学においてゼミの必修化を行うと全学生を適切なゼミに配属しなければならない。配属先を決定するためには各大学でいろいろな方法が使われているが, 本論文では一般的によく行われるように学生の希望だけを考慮するのではなく, 学生に勉学に対するインセンティブを与えるため, 学生の成績も考慮する方法を提案する。モデルとしては数理計画法の考え方を用いている。ここで取り上げた現実的な例では変数の数は34,000程度になるが, その解はパーソナルコンピュータを用いて実用的な時間で求められる。なお, 学生の成績の測度としては, 米国の大学において標準的な成績の測度であり, 成績評価という視点からも合理性があるGPA(Grade Point Average)を用いる。 [Abstract] When a seminar becomes a required subject in a university, every studentmust be assigned to an appropriate seminar. In many universities several different methods are used for assigning students to a seminar. In this paper, I propose to use GPA (Grade Point Average) as a measure of achievement in addition to satisfaction level of each student who will be assigned to a seminar. The merit to use GPA is to reinforce incentives of students for study in comparison with using only his or her preference. To solve this problem, mathematical programming model is used. The solution is obtained by using a personal computer with Microsoft Excel and add-in mathematical programming software, and elapsed time is reasonable for a practical example which is used in this paper., application/pdf}, pages = {17--35}, title = {〈論文〉学生の成績と配属希望を考慮したゼミクラス編成問題}, volume = {9}, year = {2011}, yomi = {オオムラ, タケシ} }