@article{oai:kindai.repo.nii.ac.jp:00010885, author = {大村, 雄史}, issue = {1/2}, journal = {生駒経済論叢, Ikoma Journal of Economics}, month = {Nov}, note = {[概要]大学においてゼミの必修化が行われた場合, それぞれの学生を全て希望のゼミに配属することは, 学生数が多くなればなるほど難しくなる。また, 必修であるので全員を必ずどこかのゼミに配属しなければならず, 場合によっては学生があまり希望しないゼミに配属になる可能性もある。このような問題は, 基本的には数理計画問題として取り扱える事が分かっているが, 大学や学部の違いにより, いろいろな制約条件が存在し, それらを満たさなければならない。本論文では, このクラス分けに際して, 種々の条件を満足しながら, 同時に学生全体の満足度を最大化できる方法を考察する。[Abstract] When a seminar becomes a required subject in a university, it becomes difficult to assign every student to the desired seminar. In addition, because each student must be assigned to a seminar by all means, in some cases, some students may be assigned to an undesired seminar. Basically such problems can be dealt with by using mathematical programming ; however, there are various constraints due to differences in universities and differences in their departments. In this article, I consider a model that can satisfy various kinds of constraints and that can maximize total satisfaction of all students simultaneously., Ohmura, Takeshi, application/pdf}, pages = {1--17}, title = {ゼミのクラス編成問題}, volume = {8}, year = {2010}, yomi = {オオムラ, タケシ} }