@article{oai:kindai.repo.nii.ac.jp:00010862, author = {村上, 礼子}, issue = {1}, journal = {生駒経済論叢, Ikoma Journal of Economics}, month = {Jul}, note = {ソフトウェアなどの情報財のアップグレードは, 頻繁に行なわれる。ソフトウェアのアップグレードに関する理論的な議論には進展が見られるものの, 実証的な分析の取り組みはこれまでのところ極めて少ない。本稿では, ワープロソフト市場を題材とし, ワープロソフト利用者の個票データを用いて, 利用者がアップグレードするかどうかの意思決定にどのような要因が関係しているのかという利用者側からの分析を試みる。分析の結果, 調査時期におけるアップグレードが, 利用者にとって必ずしも有益でない可能性を示唆する結果が得られた。  (英文) Many information products including software are sold as upgrades. There exist very few empirical studies about information product upgrades. This paper focuses on software upgrade and the users' choice in the Japanese word—processing software market in the period between 2001 and 2004. The Logic model that uses users' micro data is employed for this investigation. The results imply that the upgrades during this period were not necessarily desirable for users., application/pdf}, pages = {619--633}, title = {ソフトウェアのアップグレードと利用者の選択行動に関する一考察}, volume = {7}, year = {2009}, yomi = {ムラカミ, レイコ} }