WEKO3
アイテム
学生の図書館利用経験から図書館利用教育の意義について考える--北陸学院短期大学「情報サービス論」の授業実践に基づく一考察
https://kindai.repo.nii.ac.jp/records/10666
https://kindai.repo.nii.ac.jp/records/10666e4a19526-6d11-4b87-9197-c6119bcce135
| 名前 / ファイル | ライセンス | アクション |
|---|---|---|
|
|
|
| Item type | ☆紀要論文 / Departmental Bulletin Paper(1) | |||||||||
|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
| 公開日 | 2010-11-10 | |||||||||
| タイトル | ||||||||||
| タイトル | 学生の図書館利用経験から図書館利用教育の意義について考える--北陸学院短期大学「情報サービス論」の授業実践に基づく一考察 | |||||||||
| その他(別言語等)のタイトル | ||||||||||
| その他のタイトル | The meaning of library education: From students' experiences in library use | |||||||||
| 著者 |
川原, 亜希世
× 川原, 亜希世
|
|||||||||
| キーワード | ||||||||||
| 主題 | 図書館利用教育, 学校図書館, 大学図書館, Library instruction, School library, College library | |||||||||
| 資源タイプ | ||||||||||
| 資源タイプ識別子 | http://purl.org/coar/resource_type/c_6501 | |||||||||
| 資源タイプ | departmental bulletin paper | |||||||||
| 著者(英) | ||||||||||
| 言語 | en | |||||||||
| 値 | Kawahara, Akiyo | |||||||||
| 著者 所属 | ||||||||||
| 値 | 近畿大学短期大学部; 講師 | |||||||||
| 版 | ||||||||||
| 出版タイプ | NA | |||||||||
| 出版タイプResource | http://purl.org/coar/version/c_be7fb7dd8ff6fe43 | |||||||||
| 出版者 名前 | ||||||||||
| 出版者 | 近畿大学短期大学部 | |||||||||
| 書誌情報 |
近畿大学短大論集 en : The Bulletin of The Junior College of Kinki University 巻 34, 号 1, p. 31-40, 発行日 2001-12-01 |
|||||||||
| ISSN | ||||||||||
| 収録物識別子タイプ | ISSN | |||||||||
| 収録物識別子 | 03867048 | |||||||||
| 抄録 | ||||||||||
| 内容記述タイプ | Abstract | |||||||||
| 内容記述 | 北陸学院短期大学教養科の「情報サービス論」履修学生を対象に、これまでの図書館利用経験とその過程で受けてきた図書館利用教育について調査を行った。その結果、学生は比較的よく図書館を利用していたが、その多くが十分な利用教育を受けておらず、図書館利用法について基本的な知識を持っていなかったことが明らかになった。そのような図書館利用経験から学生の持っていた図書館像・司書像を考察し、それらを見直す機会としての図書館利用教育の意義について見解を述べた。 (英文) The survey was conducted on students' experiences in library use and the library instruction they have received through their library use. The students were studying "Information service" in the department of liberal arts at Hokuriku Gakuin junior college. The results clearly show that the students use libraries relatively well, whereas most of them have not received sufficient library instruction and lack the fundamental knowledge about how to use libraries. This paper looks into students' views of libraries and librarians based on their library use experiences and reviews the meaning of library instruction. | |||||||||
| フォーマット | ||||||||||
| 内容記述タイプ | Other | |||||||||
| 内容記述 | application/pdf | |||||||||