The History of Public Accountability on Interstate Equalization Payments in Germany: Part III as the Calculation Method Including the New States in 1995 - 2004
Faculty of Economics, Kinki University
Graduate School of Economics, Osaka University
出版者 名前
近畿大学経済学会
出版社 カナ
キンキ ダイガク ケイザイ ガッカイ
出版社 ローマ字
Kinki daigaku keizai gakkai
出版年(from)
2009
出版年(to)
3-31
日付 作成日
2009-10-05
雑誌名
生駒経済論叢
雑誌名(英)
Ikoma Journal of Economics
巻
6
号
3
ページ
63 - 100
発行年
2009-03-01
ISSN
13488686
抄録
旧東ドイツの新州は, 1995年の全州的財政調整への参加において, 州間財政調整よりも,連邦補充交付金に大きく依存した。しかし, 新州の参加は, 財政調整制度の構造改革を必要としなかった。 この調整制度は, 協調的連邦主義として1970年以降の第3期に確立したものである。 ドイツの協調的連邦主義とは, 各州が州間財政調整で発揮する間接限界責任と, 連邦政府が貧困州に対する補充交付金によって生活関係の統一性を維持する全体責任との調和である。 この協調的連邦主義の頑健性が, 新州の参加によって証明されたのである。 (英文) The new states in Germany depended more heavily on federal supplementary grants than on interstate equalization payments, when they participated in those fiscal arrangement systems in 1995. This participation of the new states, however, did not force structural change on the fiscal system of interstate equalization payments. This system of German co-operative federalism had been in existence throughout from 1970 to the present. In the German co-operative federalism system, the "indirect marginal accountability" of the states in interstate equalization payments was harmonized with federal.